vineri, 5 februarie 2010

mai prosti sau mai destepti?

In pana de inspiratie de cateva zile, in ciuda unei dorinte reinnascute de a scrie, nici nu ma gandeam ca o sa ma apuc de scris datorita unui coleg de munca. Si nu e cliseul bine obisnuit in care ma enerveaza cineva si atunci ma pun sa imi vars nervii in scris. Colegul meu chiar a venit cu o intrebare inrebare interesanta, care merita discutata in cadrul unor filosofii urbane...
„Oamenii devin mai destepti, sau mai prosti, de la generatie la generatie?”
Evident ca mi-a captat atentia intrebarea, si au inceput sa imi flashuiasca in cap doua chestii:
pozele de la articolul lui Asimov despre „The marching morons”, in care povestea el cum ne indobitocim cu totii din cauza faptului ca doar cei mai putin inteligenti decid sa faca copii, si, la polul opus,
harta Pakistanului si a Indiei, case ale saraciei si capetelor luminate in ale calculatoarelor. Precum si casa celei mai interesante si destepte filosofii religioase din cate cunosc eu... ma refer la India acum.
De ce oare se spune despre americani ca sunt cei mai prosti din lume? Oare faptul ca au de toate ii face sa fie mai idioti? Nu au nevoie sa stie nimic, pentru ca au bani? Ce a fost oare mai intai? Prostia americanilor, sau reclamele mega-idioate de pe radiourile lor? Adica sunt prosti din cauza reclamelor, sau reclamele trebuie facute pe masura potentialului lor?
M-am gandit totusi ca nu putem da un raspuns, si ca in general, inteligenta se adapteaza la nevoi, si nevoile depind de la o societate la alta.
Asa ca i-am dat urmatorul exemplu. Un american cu iq 75,5 nu stie unde este Australia pe harta, dar isi permite sa ia un bilet de avion si ajunge acolo. Un roman are 140, si deseneaza harta lumii fara niciun sablon, dar nu are bani, si nu va vedea Australia decat daca isi pune inteligenta in scopul obtinerii unor resurse financiare. Amandoi vor sa ajunga in Australia.
Din punctul meu de vedere, inteligenta este o aptitudine care ne ajuta sa obtinem ce vrem. Inteligenta nu va fi pentru mine niciodata un scop in sine. Asa ca, cine e mai destept? Americanul sau romanul? Atentie, nu toti americanii isi permit sa zboare in Australia. Si el a trebuit sa-si foloseasca inteligenta sa obtina banii pentru zborul respectiv...
Ok, ok, i-ar fi mult mai greu romanului, din cauza salariului mediu. Si din cauza vizelor greu de obtinut pentru state. Dar...
Lasand Australia deoparte, pentru ca probabil e prea cald acolo pentru noi romanii, ma gandesc ca daca as castiga la loto, as fi dispus sa-mi donez majoritatea inteligentei si as vrea sa-mi folosesc restul pentru a face doar ce-mi doresc tot restul vietii...

2 comentarii:

Anonim spunea...

inteligenta generatiilor trebuie stimulata. mai demult nu se incuraja atat de mult comoditatea - vezi search pe google cand vrei sa afli orice..
cred ca generatiile actuale sunt mai slabe, o spun si profesorii "de top" (barometru valid)

PS:de ce i-ar fii mai greu romanului sa ajunga in Australia din cauza obtinerii dificile a vizelor de state? :D

Mickey$$ spunea...

Nu ai vazut Idiocracy??
Ideea de baza a filmului este super buna...
De la generatie la generatie suntem mai prosti si mai ignoranti...